ANNA FREUD:
ANALITIKUS FEJLŐDÉSLÉLEKTAN
Normalitás: normális fejlődésfolyamat
Sigmund Freud rekonstruálta a gyermekek fejlődését a felnőttkori fejlődésből
Anna Freud: gyermekekkel foglalkozott, fontos a normalitás
Gyermek és felnőtt közötti legfontosabb különbségek:
1. én-központúság: . mindent magukra vonatkoztatnak
. pl. anya megbetegszik, kórházba kerül ® azt hiszi azért történt, mert ő rossz volt, ezért ment el anya; halálakor kétségbe is eshet, többé nem jön vissza ő miatta
. gyermeki mágikus világkép: csak gondol vmire, és az bekövetkezik
2. szexualitás: . azt hiszik ovis korban, hogy a baba születése: anya lenyel egy magot, az kikel anya fenekéből ® infantilis szexuális elméletek
. a felnőttek szexualitását brutális aktusnak látja
3. örömelv túlsúlya a realitáselvvel szemben:
. örömelv: ösztönén kielégülésére tör, azonnali megvalósítás
. realitáselv: én – valóságnak is megfeleljen
. ösztönén uralkodik, majd fokozatosan alakul át valóságelvvé
. felfokozott állapotokban: szorongás orvosnál – örömelv eluralkodása: pl. gyógyszerszedésnél felfogja, megpróbálja betartani, de szorongás esetén az nehezen sikerül
4. időmérés szubjektív ösztönfolymatok szerint:
. időt saját szubjektív folyamatai szerint méri: szükségletek és vágyak határozzák meg
. objektív idő nem jelent semmit
Fejlődési vonalak:
- a gyermek fejlődését összefüggéseiben látja, egyben vizsgálja, egész menetét próbálta meghatározni
- gyermek egész személyiségének figyelembe vétele
- a gyermek fejlettségi kora nem azonos az életkorával
1. ösztön-késztetések érése: libidó fejlődési szakasza
2. énfunkciók érése: mozgásában, gondolkodásában, emlékezésében milyen fejlettek
3. felettes én tevékenysége
4. környezeti hatásokra adott reakciók
Þ együtt határozzák meg, hogy a gyermek milyen fejlettség szinten van
Adott fejlődési vonalon elért szint az
1. érés: biológiai hatások érése
2. strukturálódás: különböző személyiségrészek elkülönülése, személyiség-szerveződés
3. adaptáció: alkalmazkodás
eredménye.
Fejlődési vonalak:
1. A függőségtől az érzelmi önállóságig és a felnőtt tárgykapcsolatig = fejlődési vonalak alapmodellje
. libidó-elmélet (Freud-i modell)
. orális szakasz: 1. szakasz: anya + gyermek egysége (orális szakasz eleje): kezdetben, a megszületés után, a gyermek számára nem világos, hogy elvált az anyjától, anya részének tekinti magát
2. szakasz: a baba a szükségletei alapján kötődik az anyához: táplálék, biológiai szükségletek
3. szakasz: a csecsemő kialakít egy kapcsolatot az anyával, mely független a szükségletektől – szeretet kapcsolat
. anális szakasz: sajátos ambivalens kapcsolatban van a gyermek az anyával: időnként indulatos vagy haragszik rá, időnként szereti (független változás)
. fallikus: ödipális konfliktus
. latencia: kortárs kapcsolatok
. genitális
2. A szoptatástól a racionális táplálkozásig
. szopás (fél-1 éves korig) ® önálló étkezés ® átmeneti szakasz ®tényleges önállóság (2-3 év)
. elválasztás: 0,5-1 év
. a gyermek számára anya = táplálék
. félelmek a táplálkozással kapcsolatban – infantilis szexualitás (lenyeli a magot – kellemetlen következményekkel járhat – nem akar enni)
. latencia idején: táplálék ¹ anya ® racionálissá válik a táplálkozási funkció
3. A szükségletek spontán elvégzésétől a hólyag és végbél kontrollig (szobatisztaság)
. kezdetben nem szabályozza az ürítési funkcióit ® kulturális körülményektől függ (2-3 éves)
. átmeneti időszak: ovis időszak kezdete – már szobatiszta, a kontroll az érzelmi állapottól függ (eszközként használja fel, pszichés megterheléskor)
. latenciára megszilárdul
4. Az egocentrizmustól a társkapcsolatig
. nárcisztikus szemlélet kezdetben: élettelen tárgyaknak tekinti a kortársait, nem foglalkozik velük, zavarják
. később segítőtársat lát bennük
. iskolában: egyenlők
5. A játéktól a munkáig
. kezdetben: játék, mint erotikus tevékenység
. átmeneti tárgy időszak (anyához ragaszkodik – önálló ® átmenet közte, behelyettesíti az anyát): kedvenc tárgy – ragaszkodik hozzá, félelmében hozzá bújik, nyugalmat ad, vele alszik
. puha játékok előnyben részesítése
. játékból: tevékenység a fontos, végeredmény nem lényeg ® munka: végeredmény a fontos (frusztráció elviselése, nem azonnal történik az eredmény)
Óvoda-érettség:
- tárgykapcsolatok szintje: túl legyen az orális szakaszon, stabil az anyával való kapcsolata: független a szükségletei kielégítésétől, el tudja viselni az elválást
- táplálkozás: önálló étkezés
- szobatisztaság: legyen az
- társakkal: alárendelt társaknak tekintse őket, elfogadja mások létezését
Þ fontos az összhang
Fejlődés: általában progresszív (egyenes vonalú), de vannak visszaesések
1. ösztönregresszió (visszatérés a fixációs pontokhoz):
. nem elégítődnek ki az adott testtájon a szükségletek (anya nem szoptat) ® libidó egy része visszamarad az adott szakaszban = fixációs pontok (túlzott frusztráció, kielégületlenség)
. túl sok energia visszamarad ® visszamarad a gyermek (pl. kistesó születése)
. ösztön funkciókban esik vissza
2. énregresszió: . én funkciókban való visszaesés
. nem olyan rugalmas, gyors a gondolkodása vagy a mozgásában jelentkezik
. nem eléggé megszilárdult, könnyen visszaesik
. testi fájdalom, betegség, fáradtság esetén
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése