JÁTÉK, RAJZ, MESE
GYERMEKRAJZ:
1. firkák korszaka (1,5-2 év):
. véletlenszerű, akaratlanul húz vonalat a papírra ® nem valódi alakzatok
. mozgás a lényeg, ábrázolás nem fontos
. környezet hatására ad magyarázatot a firkára, kedve szerinti jelentéssel ruházza fel
2. ábrázolás szándékával (3 év):
. nem csak a mozgás öröme irányítja a rajzot
. sajátos ellentmondás: gyermek szemlélete (tagolatlan egészet lát, képekben gondolkodik) « rajzolni képes technika (részletről részletre halad)
® sajátos problémák adódnak:
- aránytalanság: különböző testrészek öntörvényű arányokat követnek
- érintkezést a bennefoglalástól nem tudja megkülönböztetni: alak ruhája a testen kívül, kalap az alak feje felett lebeg
- véletlenszerű irányok: tetőt a ház belseje felé rajzolja, nem kifelé
Þ sajátos szemléletéből ered = juxtapozíció – gondolkodást jelent: belső minta (tárgyak bármilyen elrendezésben érvényesek viszonyítás nélkül: ember akkor is ember, ha a feje nem a testén van) ® egy-egy dologból építi fel az egészet, van egy középponti rész
3. intellektuális realizmus (5 év):
. valósághű ábrázolás igénye
. ábrázolás meghatározója: mit tud a világról, nem az, amit lát – ismerete nem mindig egyezik meg a valósággal (pl. belerajzolja az alak fejébe, amit álmodik)
rajzok: - átlátszóság problémája: nem látható dolgokat is ábrázolja – pl. házat kívülről rajzolja meg, de az alakokat benne
- többszempontúság: egyidejűleg több nézőpontból – alak feje profilban, teste szemben
- érzelmileg felnagyított részletek: a fontos részleteket kiemeli – királylány haja földig ér
- szalagszerű eseményláncok: időben egymás után következő eseményeket a rajzon is egymás után tünteti fel
4. szemléleti realizmus (9-10 év):
. látottak irányítják a rajzokat
. tér ábrázolására törekszik: 3 dimenziós teret 2 dimenzióban – távolság érzékelése
- többszintű ábrázolás: lent ház, feljebb gyerek, majd egy fa
- előtér kiképzés: ház előtt hosszú elkanyarodó út
- részleges takarás: ami takarva van, az messzebb található
5. egyre jobban ki tudja fejezni a látott valóságot és a belső világát (12-13 év):
. fejlődik a technikája
. vagy tehetséges vagy sablonossá válik a rajzolás (megszűnik)
JÁTÉK:
1. játék kritériumai, jellegzetességek:
. örömet szerez = örömszínezet
. sajátos játéktudat: úgy tűnik, hogy teljesen belemerül a játékba, nem vesznek tudomást a külvilágról, de tudatában vannak a valóságnak ® kettős valóságtudat – pl. nem eszik meg a homokpogácsát
. játék önmagáért való: a gyermek nem szükségleteit elégíti ki, nem célra irányul, pusztán a cselekvés, a játszás a fontos
2. játék örömei:
. én csinálom, én idézem elő öröm: csecsemőknél – pl. kapcsolóval történő játék (fény-sötét)
. ritmusosság: mozgásos játékokban, népi mondókákban
. utánzás öröme: másnak lenni öröme – nagyok, felnőttek lehetnek ® levezetik a kíváncsiságból származó feszültséget; kicsit azzá válnak, amit utánoznak
. véletlen mozzanatok: feszültség, hogy mi fog történni, megtörténik
. illúzió: tárgyak átalakulnak
. kaland
. humor
3. játék tartalma:
. feszültség levezetésében segíthet: felnőtt szerepe ® felnőtté válás feszültségét csökkenti
. kínos élmények levezetése: sokszor újrajátsza – pl. orvosnál ® ő is orvososdit játszik
. agresszív mozdulatok (háború, harc) ® szintén a feszültség levezetését szolgálják
. gyakori a kompenzáció: felcseréli a játékban a szerepeket ® saját helyzetéből adódó feszültségek ellensúlyozása – pl. apa veszekszik anyával – anya győz a játékban
bárány eszi meg a farkast
nincs barátja – kompenzál: sok barátja lesz
4. uralkodó játékfajták:
a.) funkciógyakorlás: csecsemő, kisgyermekkor: 1-2 év
- fejlődésével egyre több funkció jön létre ® feszültséggel jár együtt ® levezetése a funkciók begyakorlása (megtanul járni ® sokat fut, mászik – különböző dolgokat sokszor megismétel)
- funkcióöröm: már megtud csinálni vmit – járás, ugrás, egyensúlyozás gyakorlása, tárgyak elérése, 2 dolog összeütése
b.)szerepjáték: ovis korban
- uralkodó játéktípus: felnőtt életét utánozzák – papás-mamás, doktorosdi
- csoportos játékok
- szerepjáték fejlődése:
kisovis: szerepjáték még differenciálatlan
cselekvés a fontos
szerep még nem tagolt, egy cselekvés kiemelése
4-5 év: tárgyak, eszközök válnak fontossá
szerepet az eszközök határozzák meg: az főz, akinek a kezében fakanál van
nagyovis: szerepjáték gazdagodik, differenciálódik
a szerep a fontos: megvan, hogy kinek mi a feladata
bonyolultabbá válik, feltételrendszer: kalauz akkor lehet, ha vannak utasok
c.) kisiskolás: szabályjátékok
- képesek együttműködni, elviseli, hogy a másik nyer
- virágzása: 10 év ® öncélúvá válik a szabály: szabályok kitalálása az igazi játék
d.) folytatólagos képzeleti játékok:
- színesebb fantázia: egész ország, sziget kitalálása – sokáig ezen a helyszínen játszik, szabályokat dolgoz ki, van egységes keret ® Bronte nővérek találtak ki különböző törvényeket, kereskedelmet, gazdaságot
- elaboráció: meg nem valósítható vágyak kiélését, teljesülését valósítja meg
MESE:
- passzív befogadás megtanulása
- nem kötődik mozgásos cselekvéshez, fantáziáját mozgatják meg
- korszaka: ovis, kisiskolás
- kettős tudat a mesében, valóság kétféleképpen valósul meg: 1. beleéli magát a szereplők életébe; 2. peremtudás arról, hogy ő csak egy néző (szabályozza a beleélést)
1. mesében van átváltozás
2. szélsőséges ellentétek megjelenése: törpe – óriás, tündér – boszorkány, jó – rossz ® nem tud még differenciálni, középutat találni
3. sok az ismétlődés: pozitív élmény – előre sejti, hogy mi a fordulat ® feszültség ® beteljesül ® örömforrás Þ stabilitást jelent, biztonságot ad
4. kompenzálás: legkisebb fiú győz, szegény ember emelkedik felül – kiegyenlítődnek a hátrányok
5. varázslatok: a gyermek mindenhatónak képzeli magát, aki tud varázsolni
6. veszély – megmenekülés váltakozása
7. vágyteljesülés: azonosul a hősökkel, beleéli magát a helyzetébe ® győz
Bruno Bettelheim:
- meséket (Grimm mesék) pszichoanalisztikus nézőpontból elemzi (Freud nézeteit vallja)
- mesék is énközpontúak: főhős áll a középpontban, mindenki őt segíti
- a gyermeket a mesék különböző fejlődési problémák megoldásában segítik:
. erkölcsi fejlődés: jó – rossz szélsőséges megjelenítése ® elsajátítja az erkölcsi tulajdonságokat azáltal, hogy azonosul a jó hősökkel – rosszként nem érhetjük el célunkat
. halál problémájának megjelenítése: mese egyszerűen közli: „…boldogan éltek, amíg meg nem haltak…” – a boldog élet kárpótol a halálért
. szülőtől való elválás: a főhős mindig elvál szüleitől útja előtt
. szorongás csökkentése: igen is lehet boldogulni az életben
. magányosság csökkentése: magányosan indul el, majd talál társakat
- tudattalan számára is van tartalma a mesének:
. Hófehérke: ödipális konfliktus
. Jancsi és Juliska: szülőtől való elválás
. Csipkerózsika: nemi érés, felnőtté válás problémája
® segítik a személyiség fejlődését
- a gyermek különböző életkorában eltérő meséket szeret ® adott mese jeleníti meg az aktuális problémát, ami a gyermeket foglalkoztatja – különböző életkorokban mást és mást jelen ugyanaz a mese
- mese hallgatása ¹ mese nézése
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése