ERIK ERIKSON: PSZICHOSZOCIÁLIS FEJLŐDÉSELMÉLETE
Erik Erikson: . Freud tanítványa ® továbbfejlesztette személyiségmodelljét: az egyén és a társadalom közötti kapcsolatot is vizsgálta – szakaszelmélet
. Freud a fejlődést a serdülőkorral lezárta « Erikson egész életen át tartó folyamatként értelmezte, az egész életet 8 szakaszra osztotta
. emberi lehetőségek kibontakoztatásával foglalkozott
. minden szakaszban van egy központi konfliktus, krízis = olyan probléma, amellyel a szakasz során a gyermek szembesül, ezt meg kell oldania
® ha sikerül: erőt merít, pozitív kimenetel – pszichoszociális erőt / énerőt nyer, melyet fel tud használni a későbbiekben
® nem sikerül: negatív kimenetelű a fejlődés
1. szakasz:
a.) kor: csecsemőkor (Freudnál: orális szakasz)
b.) krízis: bizalom és bizonytalanság problémája = ősbizalom szemben az ősbizalmatlansággal
- anya játsza a fontos szerepet – bizalmat alakít ki a gyermekben: anya képes kielégíteni a szükségleteit
- legfontosabb funkció: bekebelezés – szájba vesznek mindent
- ősbizalom: 1. mások megbízhatóságában való hit
2. önmagába vetett hit
- fogzás fájdalommal jár ® fő konfliktus kiváltása: pozitív dolgok negatívvá válnak
c.) énerő: remény: alapvető bizalom élménye – bízhat másokban
tartós hit abban, hogy a legmélyebb vágyaink is teljesülhetnek
d.) negatív: elutasítás – nem tud megbízni másokban (korán történt események meghatározzák a későbbi felnőttkori személyiséget) – hajlandóság tendencia
e.) kapcsolat: anya
f.) alapfogalom: adni és kapni viselkedés mintája: hogyan ad az anya és ő hogyan kap bizonyos dolgokat
2. szakasz:
a.) kisgyermekkor (1-3 év)
b.) autonómia törekvése « szégyen, kétely
- autonómia: elindul, szobatisztaság ® egyre több lehetősége van a világban, de határai vannak: mozgásban korlátozzák, szembesül a lehetőségekkel és annak határaival
- szegyén: kiszolgáltatottak másokkal szemben
- kétely: elkezd járni, de a hátsó részét nem tudja szabályozni – mi az, ami mögötte van, amire nincs befolyása, amit nem lát
c.) akaraterő: saját akarata van – tudja magát kontrollálni, másokat befolyásolhat, szembeszegülhet
d.) akaratosság, dacosság – szembeszegül másokkal, nem tudja magát kontrollálni, vagy túlzottan aláveti magát mások akaratának
Þ jóakarat és akaratosság megfelelő arányban kerüljön egymással
e.) apa
f.) megtartás és elengedés: testi funkciók feletti kontroll
másokhoz való viszonyulás: megtartás:
+ másokról való gondoskodáshoz vezethet
– mások korlátozása, erőszakos visszatartása
elengedés:
+ hagyjuk a dolgok történését
- ellenséges indulatainkat szabadjára engedjük
3. szakasz:
a.) oviskor: 3-6 év (Freud: fallikus fázis)
b.) kezdeményezés « bűntudat (felettes-én kialakulásával)
- nemek egymástól való elkülönülése (ödipális konfliktus) – nemi identitás megnyilvánulása
- játék kora
c.) ha a szülő támogatja a gyermek kezdeményezőképességét ® szándék és célkitűzés: képes magának célokat állítani, ezzel szembenézni (később a kulturális célokkal is meg tud ismerkedni)
d.) ha kezdeményezőképességét nem támogatják, kíváncsiságát gátolják: bűntudat kialakulása ® gátoltság létrejötte
e.) család
f.) létrehozás: fiúk: behatolás (térbe, kíváncsiság, ismeretlenbe, társadalmi szerepekbe)
lányok: megszerzés, befogadás: játékokban jelenik meg
mindét nemnél erős a vágy az alkotásra, a felnőtt kor utánzása ® kezdeményezés
4. szakasz:
a.) iskoláskor (Freud: latencia időszaka)
b.) teljesítmény « kisebbrendűség érzés
- nem olyan, mint a többiek ® nem ér el sikereket maga vagy a rajta kívülállók miatt (bőrszín, társadalmi helyzet) ® kisebbrendűség érzése
- túlságosan meg akar felelni az elvárásoknak (főleg kislányoknál) ® könnyen feladja a gyermeki vonásait ® komoly lesz
c.) hatékonyság érzése = kompetencia ® valamilyen területen eredményeket tud elérni, jártasságot tud szerezni főleg feladathelyzetekben
d.) visszahúzódás: nem ér el sikereket feladathelyzetekben
e.) kortárskapcsolatok, barátok: fontos mások véleménye
f.) iparkodás (libidó hátraszorul ® szociális tevékenységek felé fordul), elégtelenség érzése (ha nem ér el sikereket)
5. szakasz:
a.) serdülőkor
b.) identitás « identitásdiffúzió
- identitás: valahová tartózás kialakítása, önmagam megtalálása
- identitásdiffúzió: nem sikerül az identitás kialakítása, nem találja meg a világban önmagát
c.) hűség: megtalálja helyét a társadalomban; hű lesz az értékekhez, amit kijelölt magának (vállalt foglalkozás, nemzet, célok)
d.) elidegenedés: nem találja meg céljait, helyét, élete értelmét ® elzárkózik a problémák elől, elidegenedik a másokkal való kapcsolatoktól
e.) kortárscsoport (hangsúlyosabb, mint kisiskoláskorban)
f.) megtanulja, hogy ki ő, lenni valaminek = megtalálja helyét, szerepét
6. szakasz:
a.) fiatal felnőttkor (20 – 30-as évek)
b.) intimitás « izoláció
- képes-e másokkal intim kapcsolatot kialakítani, magának párt választani ® akkor igen, ha megtalálta önmagát, identitását
- másokkal való intim kapcsolat feltételezi, hogy át tudjuk magunkat adni a másik személynek
- nem sikerül ® fél, hogy elveszíti magát a másikban ® elszigetelődés
c.) szeretet, szerelem
d.) elszigetelődés ® magány
e.) párkapcsolat
f.) elveszteni és megtalálni magunkat másokban
7. szakasz:
a.) érett felnőttkor (30-60 év)
b.) generativitás (termékenység, alkotóképesség) « stagnálás
- létre tudja-e hozni a következő generációt, fel tudja-e nevelni az utódait, képességeit át tudja-e adni másoknak
- ha erre nem képes, nem akar gyermeket, stb. ® elakadás = stagnálás
c.) gondoskodás: általános törődés mindazzal, ami körülveszi
d.) visszautasítás: kiüresedéshez, magányhoz vezet
e.) párkapcsolat, család, munkahelyi kapcsolatok
f.) alkotni, gondoskodni
8. szakasz:
a.) időskor (60 – halálig)
b.) integritás (teljesség, összefogottság, egység érzése) « kétségbeesés
- integritás: elfogadja a tényt, hogy az élet megismételhetetlen; életének volt célja – pozitívan viszonyul hozzá; nem bánt meg semmit; képes belenyugodni, hogy életének végéhez közeledik; át tudja adni tapasztalatait, ezeket megőrizni
- kétségbeesés: jó lenne újrakezdeni, kijavítani dolgokat, végső kérdések felmerülése
c.) bölcsesség
d.) halálfélelem, depresszió
e.) emberiség: kitágul a nézőpont, emberiség részének tekinti magát
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése