JEAN PIAGET: AZ ÉRTELMI FEJLŐDÉS
I. Alapfogalmak:
Séma: Értelmezési és értékelési keret, amelybe tudásunk szerveződik. Nyitott struktúra, amelybe az új tapasztalatok beépülnek.
Asszimiláció: új elemek beépülése a meglévő sémába – idegen tárgyak megismétlése: beveszik a szájukba
Akkomodáció: séma módosítása, tárgyhoz, új tapasztalatokhoz igazítása – módosítják a szopást, amikor pl. érdes felületet szopnak
Reflexséma: keretet nyújtanak a külvilág felé
Pl.: szopóreflex – ingerek váltják ki (gyermek arcát érintjük)
Az értelmi fejlődés szakaszai: I. érzékszervi-mozgásos (szenzomotoros): 0-2 év
II. művelet előtti szakasz: 2-7 év
III. konkrét műveletek szakasza: 7-12 év
IV. formális műveletek szakasza: 12 évtől
II. Szenzomotoros szakasz:
- a gyermekek az érzékszervek és a cselekvés útján szerzik tapasztalataikat
- látja a tárgyat, de mellényúl ® idő kell ahhoz, hogy összehangolja az érzékszerveit és a mozgást
- tárgy konstancia = tárgyállandóság:
. anyaguk, formájuk állandó, helyük változatlan ® Piaget szerint a gyermeknek nincs tárgyállandóságuk: a tárgyak addig léteznek, ameddig látják őket
. a formaállandósággal sincsenek tisztában: ha fejjel lefelé adjuk neki a cumisüveget, nem veszi észre, hogy ugyanaz a tárgy
a.) 0-1 hónap: cselekvés: reflexgyakorlás ® egyre célszerűbbé válnak, alkalmazkodnak a környezethez
tá: nincs
b.) 1-4 hó: cselekvés: elsődleges cirkuláris reakciók
. mindig önmagukhoz térnek vissza
. ugyanazokat a dolgokat végzi
. saját testtel kapcsolatosak: pl. ujjszopás
. kezdetben véletlenszerűen próbál ki tevékenységeket ® ismétli ® új sémák is kialakulhatnak ® új tapasztalatok szerzése
tá: eltűnt tárgyat nem keresi
c.) 4-8 hó: cselekvés: másodlagos cirkuláris reakciók
. 1-1 tárggyal kapcsolatosak: leejtenek tárgyakat
. új tapasztalatok szerzése: megrúg egy rudat a kiságya felett ® megszólal a csengő
tá: visszatér a tárgyhoz, ha újra megjelenik
d.) 8-12 hó: cselevés: másodlagos sémák koordinálása – beejtenek tárgyat valahová + hangot ad
tá: tárgyállandóság kezdete: ott keresi a tárgyat, ahol megjelent
e.) 12-18 hó: cselekvés: harmadlagos cirkuláris reakciók
. saját teste + tárgy közötti kapcsolat
. egyre inkább képes a problémák megoldására – próba-szerencse módszer
tá: keresi a tárgyat, ahol eltűnt; tárgy konstancia
f.) 18-24 hó: cselekvés: É-M-os sémák interiorizációja = belsővé válása
. é-m közötti kapcsolat felismerése
. képes a fejében megjeleníteni a külvilágot ® reprezentáció
. problémák megoldása fejben (bot – kiságy)
. tárgy és saját teste közötti kapcsolat lehetővé válik
tá: több beágyazódáson keresztül megtalálja
III. Művelet előtti szakasz:
- szakaszok között minőségi ugrás
- képzet, szimbólumképzés
- a gondolkodás nem cselekvésekben zajlik, hanem képekben, szimbólumokban
Művelet: információ átalakítására vonatkozó mentális szabály: megfordítható, minden műveletnek van ellentettje
- „A gyermek gondolkodását a szemléleti kötöttség jellemzi” – Piaget ® csak egy szempontot vesz figyelembe: egocentrizmus
. a gyermek nem képes ugyanannak a szituációnak egy időben két aspektusát figyelembe venni
- téri viszonyok: 3 hegy kísérlet
- rokoni viszonyok: apa csak egy van
- játékszabályok: a játék lényege, hogy ő győzzön
- egocentrikus beszéd: közös játék során kollektív monológ – párhuzamosan beszélnek egymás mellett
- egocentrizmus cáfolata: M. Donaldson – decentráció képessége
- gyermeki világkép jellemzői:
. animizmus: mindennek lelke van; minden, ami körülöttük van, él
. artificializmus: minden az ember által jön létre
. finalizmus: minden dolognak célja van és nem oka (saját magára vonatkoztatva – azért van karácsony, hogy ő ajándékot kapjon)
. gyermeki realizmus: nem tudja elkülöníteni az álmot és a valóságot
- gondolkodás: szimbólumokban, képekben
IV. Konkrét műveletek szakasza:
1. Invarianciák kialakulása: számállandóság
tömegállandóság
térfogat-állandóság
súlyállandóság
2. Soralkotás (színes rudak egymás mellé rakása)
3. Osztályozás és bennefoglalás (gyöngyök: telített és üres fagyöngyök ® melyikből van több ® halmazalkotás (műveletek előtti szakaszban erre nem képesek)
4. Mérés (homokvár építése – minden mennyiség vmely egységnek többszöröse)
- műveletek alapja: reverzibilitás (megfordíthatóság)
inverzió (visszacsinálás)
reciprocitás (viszonyok átrendezése): a <> a
- gondolkodás: fogalmakban (konkrét helyzetekre igaz) ® képes absztrakt fogalmak használatára
V. Formális műveletek:
1. Kombinatorika
2. Szisztematikus kísérletek:
. hipotézis kialakítása = elképzelik, hogy oldják meg a problémát ® ha nem sikerül, új hipotézist állítanak fel
. megtanulnak maguk is előállítani problémákat, lehetőségeket ® megvalósítani tények formájában
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése