SERDÜLŐKOR
- egyre kitolódik a határa: ® feljebb: még nem tudnak önállósodni, szülőkkel együtt élnek
® lejjebb: öltözködésben, bulizásban nyilvánul meg
- 11-13 év: prepubertás
14-18 év: pubertás
18-21 év: ifjúkor
- 3 fő feladat: . érzelmi leválás a szülőkről – független vélemény, érzés
. identitás elérése: megtalálni a helyüket, nemi identitás (ellenkező nemhez való vonzódás)
. felnőtt szerep felvállalása, tetteikért a felelősség vállalása
- testi változásokkal indul: nemi érés
. egyéni eltérések: lányok korábban érnek, mint a fiúk; alkati, öröklött tulajdonságoktól is függ
. másodlagos nemi jellegek, nemi szervek funkcionálisan éretté válnak
. első jele: menstruáció, magömlés
. végtagok hirtelen megnyúlása ® önértékelési problémákat okozhat
. hormonális változások hangulati labilitáshoz vezethetnek
. nemi érés pszichikai hatása: hogyan készítik fel őket, felvilágosítás
. korai nemi érés hatása: fiúk: pozitív – tekintélyt szerez
lányok: negatív
. pszichés változások elkülönülnek a fizikai változásoktól
FREUD: genitális szakasz
- a különböző személyiségének között harc folyik: libidó előtör, nemi ösztönök előtérbe kerülnek – felettes én próbálja elhárítani
- prepubertás idején: nemi ösztönök (fiúk leskelődése a lányok után) ® feszültséget kelt ® agresszivitás, szorongás
- ödipális komplexus: képessé tenné a vágyak kiteljesedéséhez ® elnyomja ® megpróbál elszakadni a családtól, kritizálja szüleit ® családdal való kapcsolat lazítása
- családon kívül más szeméylt keres: tanár, barát, osztálytárs ® rajongás, csodálat ® ideális személy: ilyenné akar válni a serdülő is, érzelmeit felé irányítja
ERIKSON: identitás fejlődése áll a középpontban
. személyes azonosság és történeti folytonosság érzése
. minden korban azonosak vagyunk önmagunkkal
a.) személyes identitás: saját énképünkkel azonosulunk, nemi identitás
b.) szociális identitás: társadalomba való beilleszkedés – nép, nemzet, csoportosulás
- serdülők információt gyűjtenek önmaguk meghatározásához ® képzelőerő fontossága
- ábrándozások időszaka, fantáziálás
- énkép: labilis . könnyen változtatják, kevés az önbizalmuk
. időnként próbatételek elé veti magukat
. szerepkísérletek: mire képesek – többféle élethelyzet, viselkedésminta kipróbálása ® pl. berúgni, kisebb bűncselekmények elkövetése, drog – Meg merem-e tenni? ® amíg nem válik általánossá, nem kórós
- saját elképzeléseit, vágyait összhangba kell hoznia a felnőtt normákkal = egyéni (ki vagyok) + szociális (társadalom) identitást kell összehangolni
- integrálni kell a korábbi négy szakaszt:
1. ősbizalom: akkor tud elköteleződni, célokat kijelölni, ha bízik a világban (hűség)
2. autonómia: saját életére vonatkozó döntéseket saját maga hozza meg
3. kezdeményezés: célok kijelölése – meghatározzák a személyiség kialakulását
4. teljesítmény: vállalni tudja a felelősséget a saját teljesítményéért
Þ újra felmerülnek a problémák, csak magasabb szinten
MARCIA:
- identitás továbbfejlesztése: választások sorozatából áll
küzdünk, majd választunk
választásainkkal együtt jár az elköteleződés, hűség
- 86 főiskolás fiúval készített interjút ® 4 típust talált:
1. moratórium időszaka: . haladék: serdülő időt kap identitása kialakítására
. identitás-kialakítás krízise
2. korai zárás problémája: . túl korán alakítják ki identitásukat, később jönnek rá, hogy rosszul döntöttek
. nem a saját identitásuk, hanem a szüleiktől veszi a mintát
. az identitás kialakítása küzdelemmel, vívódással jár (pályaválasztás) – ők ebből kimaradnak
3. diffúz identitás: . nem tudnak dönteni
. többféle identitást próbálnak ki, nem tudnak elköteleződni
. eltolódik a serdülőkor
5. valódi identitás (kiküzdött / elért identitás):
. kialakítja az identitását, megtalálja önmagát
. megküzdi az identitás-kialakítás krízist
- társadalom egyre átláthatatlanabbá válik (bonyolult, összetett elvárások) ® nehéz az identitás kialakítása
Családdal és társakkal való kapcsolat:
Család: - konfliktussal terhelt
- szerepek átértékelődnek: serdülő helyzete megváltozik a családban, tekintélyviszonyok átrendeződnek
- szülőkkel való kapcsolat: serdülő egyre több jogot kap a döntések meghozatalában + felelősség ® szimmetrikus kapcsolat
- család = félig zárt rendszer – védelmet nyújt a veszélyektől, de nem gátolja külső hatások beáramlását, hogy önállóbbá váljon, élje a maga életét
- azonos nemű szülővel több a serdülő konfliktusa (régi konfliktusok robbannak ki)
- csonka család: azonosulást nehezítheti meg – az egy szülő nehezebben engedi el a serdülőt, mert egyedül marad, jobban kötődik hozzá
Kortárs: - csökkenthetik a szülőktől való függés érzését, elősegíthetik a szülőktől való elválást
- új identitás kialakítását alakíthatják = másokon keresztül látják meg önmagukat
- érzelmi támasz, biztonság nyújtása
- megváltozik a barátok szerepe: szolidaritást várnak el
- csoportképződés: iskola
- fontos a kortársak szerepe: pl. hobbi, öltözködés kialakításában
Devianciák (válság):
- érzelmi válságok kiemelt időszaka: depresszív hangulatok, érzelmi ingadozások
- normális fejlődés variánsai ® serdülő magától is túljut rajta
- szélsőséges keretek között változnak: értékrend, öltözködés, viselkedés
- addig nincs baj, amíg változik
- gond: szélsőséges viselkedésformában megragad
- devianciák egy része: együtt tudnak lenni társaikkal úgy, hogy nincs felnőtt kontroll ® gátlásosság csökkentése, függetlenedés
LAUFER: vannak vészjelek a serdülőkorban: . túlságosan gyerekesen viselkedik
. túlságosan felnőttes, önálló
. visszahúzódik a kortáraktól
. szülei túl nagy szerepet játszanak életében
. nem tudja kimutatni érzelmeit: sikernek nem tud örülni, kudarc nem töri le – nem tud valódi érzéseket megélni
. túlságosan fél a jövőtől
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése